کافئین

September 3, 2019 By abbas1369122
View this post on Instagram

کافئین از جمله ترکیباتی است که در کوتاه مدت، اثر مثبتی بر ارتقا عملکرد ذهنی و جسمی دارد. و همین مسئله باعث رواج زیاد آن شده. ولی چون بخش عمده از کارایی آن بواسطه تحریک سیستم عصبی رخ می دهد، اثر منفی بر کیفیت و کمیت خواب دارد. بطور تجربی توصیه رایج این است که در فاصله ۶ ساعت قبل از خواب باید از مصرف کافئین اجتناب کرد. ولی آیا ۶ ساعت به این منظور کافیست؟ تحقیقی در سال ۲۰۱۳ به بررسی اثر مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین بر کیفیت خواب پرداخت. و افراد را در چهار حالت تحت بررسی قرار داد. ۱) استفاده از دارونما (ترکیب بی اثر) ۲) استفاده از کافئین بلافاصله قبل از خواب ۳) سه ساعت قبل از خواب ۴) شش ساعت قبل از خواب نتایج نشان داد در هر سه حالت مصرف کافئین، مدت خواب افراد حدود یک ساعت کمتر از حالت اول (مصرف دارونما) بود و در عوض زمان به خواب رفتن افزایش یافت. در عین حال عمق و کیفیت خواب هم در پی مصرف کافئین در هر سه زمان کاهش یافت. بنابراین حتی مصرف کافئین زمانی که شش ساعت با خواب فاصله دارد هم می تواند اثر منفی بر کیفیت و کمیت خواب شما داشته باشد. و خصوصاً اگر بطور معمول دچار کم خوابی و اخلال در خواب هستید و در عین حال عادت به مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین از جمله چای و قهوه دارید، مصرف آنها را تنها به ساعت ابتدایی روز محدود کنید. #بدنسازی #فیتنس #تغذیه #راه_سبز_سلامتی

A post shared by راه سبز سلامتی (@irnsca2) on